هرزنامه / spam
هرزنامه
هرزنامه یا اسپم (به انگلیسی: E-mail spam)، سو استفاده کردن از سیستم انتقال پیام است (شامل اکثر وسایل انتشار رسانهای، سیستمهای تحویل دیجیتال) که به پیامهای گروهی و ناخواسته اطلاق میگردد. بیشترین فرم شناخته شده هرزنامه، هرزنامههای پست الکترونیک است گرچه این کلمه در رسانههای دیگری همچون: هرزنامه instant messaging، هرزنامه گروههای خبری، هرزنامه موتورهای جستجو وب، هرزنامه در بلاگها، هرزنامه در ویکی، هرزنامه در تبلیغات طبقه بندی شده آنلاین، هرزنامه در پیامهای گوشیهای همراه، هرزنامه در انجمنهای اینترنتی، فکسهای ناخواسته، هرزنامه در شبکههای اجتماعی و هرزنامه در شبکههای اشتراک فایل هم دیده میشود. واژه اسپم یا هرزنامه عموماً برای توصیف حجم زیادی از ایمیلهای ناخواستهای به کار میرود که صندوقهای پست الکترونیک کاربران اینترنتی را مورد آزار قرار میدهد. آمارهای ارائهشده به مرور زمان تغییر کرده است، اما نشان میدهد که بیش از 70 درصد از ترافیک ایمیلها در حال حاضر مربوط به این دسته است[۱]. فرستادن هرزنامه همچنان به دلیل صرفه اقتصادی پایدار میماند زیرا تبلیغ کنندگان هیچ هزینهای صرف مدیریت لیستهای ایمیل هایشان نمیکنند و این، کار را برای مسئول دانستن فرستندگان ایمیل سخت میکند.
سه نوع ویکیهرزنامه وجود دارد.
تبلیغات با ظاهر مقاله
لینک به بیرون (به هرزنامههای دیگر(
اضافه کردن ارجاع به نیت تبلیغ برای نویسنده یا کارارجاع شده
تبلیغات با ظاهر مقاله
مقالاتی که محتوی اعلام درخواست برای یک شغل - محصول - خدمات یا اعضای گروههایی که برای ارتقا یک شرکت یا منافع شخصی فعالت میکنند- جزء تبلیغات محسوب میشوند.
مقالات ویکیهرزنامه معمولا با محتوای فروش و ایجاد پیوند به پایگاه اینترنتی اصلیشان نوشته میشوند. البته بایدبین مقالههای تبلیغاتی و مقالههای نوشته شده در مورد نهادهای تجاری تفاوت قائل شد.
مقالههایی را که آشکارا تبلغاتیاند، میتوان با افزودن برچسب {{db-spam}} وپ:حذف سریع کرد. در برخورد با سایر تبلیغهایی که به ویکیپدیا فرستاده میشوند، میتوان از روش وپ:نظرخواهی برای حذف یا وپ: حذف زماندار استفاده کرد. از آنجا که اغلب، مطالب تبلیغاتی را کاربران ناشناس از وبگاههای دیگر کپی میکنند، در برخی موارد میتوان محتوای مقاله را به دلیل احتمال نقض حق تکثیر موقتاً حذف کرد. قبل از آن که بخواهید مقالهای را به دلیل تبلیغاتی بودن حذف کنید، لطفاً به تاریخچه مقاله نگاهی بیاندازید، شاید نسخه قابل قبولی از مقاله در تاریخچه موجود باشد. اگر بود، لطفاً مقاله را به آخرین نسخه قابل قبول واگردانی کنید.
در بشتر موارد، مقالهای را که موضوع آن دانشنامهای است اما لحن تبلیغاتی دارد، میتوان با بازنویسی بر اساس وپ:دیدگاه بیطرف نجات داد. بخشهایی از مقاله را که به محصولات یا خدمات با نامهای تجاری خاص اشاره دارند، میتوان در مقاله یا ردهای با عنوان عام ادغام کرد، برای آن که دسترسی به اطلاعات مشترک و غیر جاندارانه میسر شود، میتوان اطلاعاتی درمورد رقبا و جایگزینهای مختلف افزود.
هرزفرستی با پیوند بیرونی
افزودن پیوندهای بیرونی به یک مقاله یا صفحهٔ کاربری با هدف ترویج یک وبگاه یا محصول مجاز نیست و هرزنویسی تلقی میشود. با وجود اینکه برخی پیوندها در شرایط خاص ممکن است مجاز باشند، اما افزودن پیدرپی پیوندها در بیشتر موارد منجر به حذف همهٔ آنها خواهد شد.
تبلیغ کتاب
گاهی در ویکیپدیا تبلیغ کتاب دیده میشود، به این صورت که به جای مشارکت مفید در مقاله، متنی به آن افزوده میشود تا توجهها را به کتاب جلب کند. این کار اغلب به صورت افزودن نام کتابها در فهرست منابع مقاله صورت میگیرد در حالی که اطلاعات موجود در کتاب در هیچکجای مقاله استفاده نشده است. تبلیغ کتابها در بخشهای «پیوندهای بیرونی»، «جستارهای وابسته» یا دیگر بخشهای مشابه نیز ممکن است انجام شود و این در حالی است که کتابهای افزودهشده هیچ اطلاعات مفیدی یا مرتبطی به مقاله نمیافزاید.
هرزنویسی در یادکرد
هرزنویسی در یادکردها به معنای استفادهٔ نابجا یا نادرست از یادکردها، پانویسها، یا منابع است. هرزنوسی در یادکردها گونهای از بهینهسازی موتور جستجو یا تبلیغ هستند که معمولاً شامل افزودن یک منبع یا یادکرد مشخص به صورت تکراری در مقالههای مختلف بدست یک مشارکتکننده یکسان میشود. چنین یادکردهای اغلب نه برای اثبات محتوای مقاله بلکه برای پر کردن مقالههای مختلف با یک منبع مشخص میشود. گونههای مختلف هرزفرستی یادکرد میتواند شامل برداشتن چندین منبع و عبارت معتبر در یک مقاله برای حفظ یک منبع دیگر که اغلب تحت وب است و ارزشش زیر سؤال یا دارای ارزش پایینی است میشود. هرزفرستی یادکردها گونهای زیرکانه از هرزفرستی هستند و نباید با مشارکتهای خوشنیت و مُجازی که با هدف اثبات محتوای مقاله و کمک به ساخت دانشنامه انجام میشوند اشتباه شوند.
هرزآگهی یا پیام بازرگانی هرز (به انگلیسی: Spamdexing)
هرز آگهی، گونه جدیدی از تبلیغات اینترنتی می باشد، که بر اساس فن آوریهای موتورهای جستجو، به نمایش آگهیهای نادرست و ناهماهنگ با واژههای جستجو شده می پردازد. در این روش کاربری که در یک موتور جستجو به دنبال کلمه ای می گردد، به اشتباه، به سایتهایی دروغین وارد میشود و آگهی هایی را مشاهده میکند که هیچ ربطی به واژه مورد جست و جو ندارند. هدف از ایجاد هرز آگهی، جذب بازدید کنندگان هرچه بیشتر، از موتورهای جستجو می باشد. مدیران وب (وبمسترها) از این افزایش بازدید، جهت جذب آگهی و در آمد بیشتر استفاده می کنند.
اشکالات
1- بسیاری از کاربرانی که به دنبال نتایج ویژه ای در موتورهای جستجو می گردند، با ورود به وبسایتهای هرز آگهی، نتایج مورد نیاز خود را نمی یابند.
2- وبسایتهای هرز آگهی، مقدار زیادی از وقت کاربران را بیهوده از بین می برد.
3- کاربران در یافتن نتایج دچار سردرگمی و گمراهی می گردند و برای یافتن نتایج خود باید وقت و انرژی بیشتری مصرف کنند.
4- کاربر با ورود به وبسایت هرز آگهی، دچار رنجش و دلخوری می گردد، و در دراز مدت از آگهیها مشاهده شده، متنفر می گردد.
5- معمولاً آگهی دهندگان(مشتریان) در این گونه سایتها، اطلاع درستی از نحوه کارکرد هرز آگهیها ندارند و بازدید کنندگان کاذب را به اشتباه، به عنوان مشتریان بالقوه میشناسند.
6- بسیاری از افراد، هرز آگهیها را نوعی کلاهبرداری اینترنتی می دانند. همچنین موتورهای جستجویی همچون گوگل در صورت مشاهده چنین مواردی با آنها برخورد جدی میکنند و این سایتها را در فهرست سیاه خود قرار می دهند.
مزایا
استفاده درست و بجا از دانش موتورهای جستجو و نمایش آگهی و ارئه مناسبترین نوشتار و یا کالا به کاربر، بگونه ای که سبب رضایت کاربر گردد، اقدامی مناسب به شمار می رود. البته در چنین مواردی، دیگر وبسایت به عنوان یک سایت هرزآگهی شناخته نمی شود. وبسایتهای هرز آگهی در برخی موارد مطالب و محتوای سایتهای دیگر را جستجو، طبقه بندی و آرشیو می کنند، و گاهی با ارائه مجدد، سبب نمایش بهتر یک کالا و یا نوشتار به کاربر می گردند.
روشهای شناسایی هرز آگهی
۱- افزودن کلی کمات کلیدی جستجو شده در پایان نام سایت:
روشهای تشخیص وبسایتهای هرز آگهی کلی بوده.این وبسایتها برای پنهان سازی و مشابه سازی خود در بین سایتهای مشابه و واقعی دیگر، از روشهای مختلفی سود می برند. این روشها همراه با پیشرفت فناوری و افزایش تجربه مدیران سایت، پیشرفته تر می شوند و پس از یک دوره زمانی تغییر چهره میدهند. در ادامه به برخی از این روشها می پردازیم. بیاد داشته باشید که این روشها کلی بوده و گاهی بصورت ترکیبی از چند روش نیز بکار میرود.
پس از جستجو و نمایش نتایج و با دقت در url لینک مشکوک به هرز آگهی در موتور جستجو، به الگوهای مشابه زیر بر می خوریم:
http://www.example.com/?keyword=keyword(1)+keyword(2)+...+keyword(n)
http://www.example.com/?Result=keyword(1)_keyword(2)_..._keyword(n)
http://www.example.com/keyword(1)_keyword(2)_..._keyword(n).html
http://keyword(1)_keyword(2)_..._keyword(n).example.com
در تمام موارد، واژههای جستجو شده به عنوان بخشی از لینک سایت مشاهده می شود. این کلید واژهها گاهی بصورت زیر دامنه، و گاهی بصورت یک فایل html در پایان آدرس و یا بصورت افزودن یک به یک آدرسها در بخشی از سایت مشاهده میشود. در این لینکها، کلید واژه ها، با کاراکترهایی همچون "+"(plus) و یا "_" (underline) و یا "-" (dash) و یا "۲۰%" (space) و یا ... در کنار هم قرار می گیرند و به آدرس کلی سایت اضافه می گردند.
2- روش کلی دیگر جهت شناسایی هرز آگهی، مشاهده یک وبسایت در نتایج جستجو می باشد، بگونه ای که بارها و بارها و با جستجوی کلمات کلیدی مختلف، شما همواره به یک وبسایت در نتایج جستجو بر می خورید. این وبسایت به روشی که در بالا گفته شد، کلید واژهها رابه آدرس خود می افزاید.
۳- مشاهده الگوها و عباراتی خاص در دامنه سایت، کلماتی همچون: تبلیغات هوشمند، ads، Advertise، payam، agahi، article و کلمات عمومی دیگری که بیانگر تبلیغاتی بودن وبسایت است، یا جنبه عمومیت وبسایت را نشان می دهد. توجه داشته باشید که این الگوها جنبه کلی و احتمالی دارد و به معنای قانون کلی و بی نقص جهت شناسایی هرز آگهی نیست.
Spam
Spam (shortened from spiced ham) is a canned precooked meat product made by the Hormel Foods Corporation, first introduced in 1937. The labeled ingredients in the classic variety of Spam are chopped pork shoulder meat, with ham meat added, salt, water, modified potato starch as a binder, and sodium nitrite as a preservative. Spam's gelatinous glaze, or aspic, forms from the cooling of meat stock. The product has become part of many jokes and urban legends about mystery meat, which has made it part of pop culture and folklore. Through a Monty Python sketch, in which Spam is portrayed as ubiquitous and inescapable, its name has come to be given to electronic spam, including spam email.
In 2007, the seven billionth can of Spam was sold. On average, 3.8 cans are consumed every second in the United States.